Танцът Салса е смесица от много латино и афро-карибски танци. Всеки един от тях е изиграл роля в еволюцията му.
Салса си прилича с Мамбо по това, че и при двата танца фигурите се състоят от шест стъпки, които се танцуват на осем удара в музиката. Те имат и много еднакви движения. В Салса въртенията са се превърнали във важна характеристика и, за това цялостното впечатление и усещане от танца са различни от тези при Мамбо. При него движението се осъществява основно напред и назад, докато при Салса, то е по-скоро на страни.
Салса не е само кубинска, въпреки това трябва да отбележим, че тя се зародила именно в Куба. Там Контра-Данц (Селски танц) от Англия и Франция, по-късно наричан Дансон, който бил пренесен от французите избягали от Хаити, започнал да се смесва с различните видово румба от африкански произход (Гуагуанко, Коломбиа, Ямбу). По-късно са добавени кубинския Сон, който е смесица от Испански трубадур (сонеро) и африкански ритми и танц по двойки в ритъма на клаве.
Този синкретизъм се е проявил в по-малка степен и с вариации и в други страни като Доминиканската Република, Колумбия, Порто Рико и др. Музиканти от тези страни (сред които най-известен е Перез Прадо) отнесли своята музика в Мексико Сити във времето на известните мексикански филми. Скоро след това много музиканти се отправили и към Ню Йорк. В тези два града синкретизмът се задълбочил, музиката била промотирана и комерсиализирана благодарение на по-големите инвестиции.
Ню Йорк създава термина Салса, но не и самия танц. Този термин става популярен като прякор, с който са наричали музиката от различни страни под испанско влияние: Румба, Сон Монтуно, Гуарача, Мамбо, Ча-ча-ча, Дансон, Сон, Гуагуанко, Кубоп, Гуахира, Чаранга, Кумбия, Плена, Бомба, Фестехо, Меренге и др. Много от тях са запазили своята идентичност, а други са се смесили, създавайки Салса.
В Ню Йорк например, са били добавени нова инструментализации и допълнителни перкусии към колумбийските песни, за да могат нюйоркчани, които танцуват Мамбо „на две”, да се чувстват комфортно танцувайки в ритъма на тази музика, тъй като в оригиналните аранжименти те не били така ясно откроени.
Също като дърветата Салса има много клони и много корени, но един общ ствол. Важното е, че тя е популярна сред испаноговорящия свят и, че е повлияна от много страни от него. Тя е повлияна от всички нас и е пример за нашата адаптивност и еволюция. Ако смятате, че едно място може да се гордее с произхода на Салса, значи грешите. И ако смятате, че един неин стил е по-добър от другите, представете си най-добрият танцьор от този стил без партньорката му, отива на танци с когото му попадне, в клуб, в който се танцува само друг стил. Той не би изглеждал така добър като местните. Всеки танцьор е най-уверен в стила, който му харесва и никой не е по-добър, а само различен.