Кратка история на танца
Такт на танца: 2/4
Темпо: 62 удара в минута (bpm)
Броене: "1 - 2" ("ляв - десен"; в три туша)
Година на появяване: 1920 г.
Пасо Добле (Paso Doble или Pasodoble) е енергичен стил танц с характерна маршоподобна музика (duple стил).
Произхожда от Франция (танцът става известен първо сред висшето общество на Париж през 30-те години на 20-ти век - отново благодарение на инструктура Пиер Лавел, - поради което много от изграждащите го стъпки получават френски имена), но е вдъхновен от звуците, драмата и движенията на испанските кориди. Името на танца в превод означава "две стъпки". To не бива да се бърка с "Paso a Dos" ("танц за двама"). Пасо Добле принадлежи към маршоподобните стилове танци. Оттук идва и сравнително простият начин на отброяване "раз - два" ("1-2") или "ляв (крак) - десен (крак)".
В англоговорящите страни (а и не само там) танцът не е особено популярен. За сметка на това в Испания, Франция, Виетнам, Австралия и Германия този танц е възприет като социален и се танцува редовно в различни клубове.
Състезателната версия изисква от танцьорите да са с изпъчени гърди, смъкнати (отпуснати) рамене и с подвигната брадичка - всичко това идва от идеята, залегнала в танца - коридата. В основата му е музиката, свирена по време на борбите с бикове, в момента, когато тореадорът влиза на арената (paseo), или в момента, преди бикът да бъде убит (faena). При изпълнението на танца кавалерът играе ролята на матадор, а дамата изобразява неговия плащ (в зависимост от хореографията ролята на партньорката може бъде и друга - на самия бик или в някои случаи - на танцьор на Фламенко).
Значителна част от песните, на които се изпълнява танцът, са варианти на Espana Cani (в превод - "Циганска Испания"). Мелодията има фиксирани прекъсвания (тушове) и, традиционно, хореографиите се построяват така, че определени фигури или прекъсвания в изпълнението да съвпадат с тушовете.
Пасо Добле (също като Самба) е прогресивен латиноамерикански танц. Характерно за него от състезателна гледна точка е, че стъпката напред се изпълнява с пета, хватът е по-широк и по-статичен, а движенията в ханша са по-малко (отколкото в другите латиноамерикански танци).
В състезателната програма танцът е четвърти.
Разрешени фигури
Фигури | E | D | C | B | A | M |
1. Основно Движение |
|
| V | V | V | V |
2. На място |
|
| V | V | V | V |
3. Шасета (и Издигания) надясно, наляво |
|
| V | V | V | V |
4. Отместване (включвеащо Атака) |
|
| V | V | V | V |
5. Разделяне |
|
| V | V | V | V |
6. Фолауей край на Разделяне |
|
| V | V | V | V |
7. Фолауей Уиск край на Разделяне |
|
| V | V | V | V |
8. Разделяне с Ходове-плащ на жената до Фолауей Уиск |
|
| V | V | V | V |
9. Кърпа |
|
| V | V | V | V |
10. Променад |
|
| V | V | V | V |
11. Затворен Променад |
|
| V | V | V | V |
12. Променадна Връзка |
|
| V | V | V | V |
13. Променад до Обратен Променад |
|
| V | V | V | V |
14. Шестнадест |
|
| V | V | V | V |
15. Голям Кръг |
|
| V | V | V | V |
16. Туистово Завъртане |
|
| V | V | V | V |
17. Бандерили |
|
| V | V | V | V |
18. Екарт |
|
| V | V | V | V |
19. Пътуващи спинове (от ПП, от ОПП) |
|
| V | V | V | V |
20. Испанска Линия от Отворена ПП или Отворена ОПП |
|
| V | V | V | V |
21. Прес Линия |
|
| V | V | V | V |
22. Фламенко удари в ПП или ОПП |
|
| V | V | V | V |
23. Смени на краката |
|
| V | V | V | V |
- изчакване за един удар |
|
| V | V | V | V |
- синкопирано На място |
|
| V | V | V | V |
- синкопирано Шасе |
|
| V | V | V | V |
- Вариация с Ляв крак |
|
| V | V | V | V |
- Удар с Пика (без смяна, от ляв към десен, от десен към ляв, синкопиран, двоен) |
|
| V | V | V | V |
21. Синкопирано разделяне |
|
| V | V | V | V |
22. Туистове |
|
| V | V | V | V |
23. Преминавания |
|
| V | V | V | V |
24. Ляв Фолауей |
|
| V | V | V | V |
25. Отворен Телемарк |
|
| V | V | V | V |
26. Плащ с шасе |
|
| V | V | V | V |
27. Фарол (и с Фреголина) |
|
| V | V | V | V |
28. Алтернативни входове в ПП |
|
| V | V | V | V |