Кратка история на танца
Такт на танца: 4/4
Темпо: 25-27 удара в минута (bpm)
Броене: "(1 -) 2 - 3 - 4 " или "бавно - бързо"
Година на появяване: 1913 г.
Думата "румба" е термин, обединяващ голям набор от имена на танци - Сон, Дансон, Гуахира, Гуарача, Нанинго (Son, Danzon, Guagira, Guaracha, Naningo).
Съществуват две направления на този танц: испанска и африканска версия. Въпреки че основното развитие на танца било в Куба, във времето подобни танци са се появявали на Карибските острови и Латинска Америка.
Основно оформянето на Румба станало през 16-ти век около бурния период на внос на чернокожи роби от Африка в Америка. Оригиналният туземен танц Румба бил в основата си пресъздаване на любовен акт. Танцувал се бързо, със силно изразени движения на ханша, предизвикателно поведение от страна на мъжа и защитна роля - от страна на жената. Ритъмът на танца бил насечен, за да можело да се подчертаят добре експресивните движения на танцьорите. Инструментите, на които се изпълнявал музикалният съпровод, били маракас, клавес , маримбола и барабани.
Скоро след Втората световна война танцът Сон станал популярен сред работническата класа на Куба. Той представлява бавна и изчистена версия на гореспоменатата африканска Румба. Още по-бавна версия е Дансон - танцът на заможната част от кубинското общество. При него се правят малки стъпки, при които дамата леко движи бедрата си, докато свива и изпъва коленете си.
Американската Румба е модифицирана версия на Сон. Първият сериозен опит да се "внесе" Румба в САЩ бил направен от Лю Куин и Джоан Сойър през 1913 год. Десет години по-късно Емил Колеман и неговата група започнали да работят заедно с няколко кубински изпълнители и танцьори в Ню Йорк. През 1925 год. Бенито Колада отворил клуб "El Chico" в Гринуич Вилидж и скоро открил, че нюйоркчаните нямат и бегла предства от характера на Румба.
Сериозен интерес към латино музиката се забелязал през 1929 год. Към края на 20-те години на 20-ти век Хавиер Кугат създал оркестър, който се ориентирал към усъвършенстване изпълненията си само на латиноамериканска музика. За пръв път те свирили в "Coconut Grove" в Лос Анжелис. Допълнително правили записи за филми( "In Gay Madrid"). В края на 30-те години Кугат вече свирил в известния хотел "Waldorf Astoria" в Ню Йорк, а в ранното начало на 40-те за него се твърдяло, че ръководи най-невероятния оркестър по онова време.
В Европа представянето на Румба се дължи предимно на ентусиазма и интерпретацията на Пиер Лавел (учител и хореограф). През 1930 год. той и партньорката му, Дорис Лавел, демонстрирали и популяризирали латиноамериканските танци в Лондон. Те представили истинската кубинска Румба, която (след множество спорове и разногласия) официално била приета през 1955 год.
Някои танцьори възприемат този танц като най-еротичния и чувствителен измежду латино танците - заради неговия бавен ритъм и заради многото движения в ханша, които се изпълняват при танцуването му. Всъщност той е втори в класацията за най-бавен (откъм темпо) танц. Подреждането е следното: болеро, румба, ча-ча-ча и мамбо.
Състезателният танц Румба е наследил повечето от движенията си от танца Сон (същото важи за салсата и мамбото). Може да се твърди, че именно тя е допринесла и най-много е повлияла за създаването на танца Ча-ча-ча. И наистина - повечето фигури от танца Румба (ако не всички) могат да бъдат интерпретирани и в Ча-ча-ча.
На състезания този танц е трети поред.
Разрешени фигури
Фигури | E | D | C | B | A | M |
1. Основно Движение (затворено, отворено, Алтернативно) | V | V | V | V | V | V |
2. Ходове (напред, назад, напред в Сенчеста позиция (Кики)) | V | V | V | V | V | V |
3. Точково Завъртане (надясно, наляво, соло) | V | V | V | V | V | V |
4. Завъртане под ръка за жената (надясно, наляво) | V | V | V | V | V | V |
5. Ню-Йорк (Чек от Отворена ПП, Чек от Отворена ОПП) | V | V | V | V | V | V |
6. Ръка до Ръка | V | V | V | V | V | V |
7. Ветрило | V | V | V | V | V | V |
8. Алемана (от Отворена позиция, от позиция Ветрило) | V | V | V | V | V | V |
9. Хокеен Стик (и с край в Отворена ОПП) | V | V | V | V | V | V |
10. Дясно Отварящо Движение |
| V | V | V | V | V |
11. Отваряне надясно и наляво |
| V | V | V | V | V |
12. Рамо до Рамо | V | V | V | V | V | V |
13. Аида (Фолауей, край с Кубински Рокове и Точково Завъртане или с Двойно Точково Завъртане) |
| V | V | V | V | V |
14. Затворен Хип Туист (Основен и Напредващ) |
| V | V | V | V | V |
15. Отворен Хип Туист |
| V | V | V | V | V |
16. Спирала (край в Отворена позиция и в позиция Ветрило) |
| V | V | V | V | V |
17. Плъзгащи Врати |
| V | V | V | V | V |
18. Ласо |
| V | V | V | V | V |
19. Кукарачи | V | V | V | V | V | V |
20. Странични Стъпки, Странична Стъпка и Кукарачи |
| V | V | V | V | V |
21. Кубински Рокове (и Синкопирани, напред, назад и встрани) |
| V | V | V | V | V |
22. Къдрица |
| V | V | V | V | V |
23. Фехтовка (край с Точково завъртане или Спиново завъртане) |
| V | V | V | V | V |
24. Десен Топ (включително със Спирално завъртане за жената наляво) |
| V | V | V | V | V |
25. Ляв Топ |
| V | V | V | V | V |
26. Напредващо Отварящо Движение |
| V | V | V | V | V |
27. Отваряне от Ляв Топ |
| V | V | V | V | V |
28. Непрекъснат Хип Туист |
| V | V | V | V | V |
29. Непрекъснат Кръгов Хип Туист |
| V | V | V | V | V |
30. Три Алемани |
| V | V | V | V | V |
31. Три Алемани (завършващи в Затворена позиция, Отворена позиция и позиция Ветрило) |
| V | V | V | V | V |
32. Рамо до Рамо (Отворено или Затворено) |
| V | V | V | V | V |